23 oktober, 2008 (gepubliceerd)
  6 september, 2012 (laatst gewijzigd)

Pincodes zijn er voor de banken

  Rubrieken: Consument
  Steekwoorden:  , , , ,

Handtekeningen zijn zeer nuttige, wat  ouderwetse, objecten. Wat banken ook zeggen een transactie zekeren met een – unieke – handtekening is veilig. Computers hebben grote moeite om handtekeningen te herkennen. Banken willen af van die handtekeningen. Nee, de pincodes dat is veel makkelijker voor ze. Ook u als klant denkt dat het wel makkelijk is: vier cijfers onthouden (of in uw portemonnee opgeschreven in een blaadje) en u krijgt uw geld uit de muur. Geen betaalkaarten meer. Al dat gedoe is voorbij.

Voor betalingen in het buitenland gebruikte ik vaak een creditkaart. Mastercard of American Express. Iets kopen en dan een handtekening zetten. Maar dat is veranderd: alle creditkaarten op één na (American Express) kunnen alleen nog gebruikt worden in combinatie met een pincode, en dus niet meer met een handtekening. Weer een pincode onthouden.

Wat deugt er niet aan een pincode?
Het gaat om fraude. Wat gebeurt er als er met een kaart gefraudeerd is wanneer de betaling bezegeld is met uw handtekening. Eenvoudig: de bewijslast rust bij de financiële instelling. Zij moeten bewijzen dat het wel degelijk uw handtekening is. Handtekeningen namaken is heel moeilijk. Als het uw handtekening niet is, of als u kunt bewijzen dat u zich tijdens de transactie ergens anders bevond, zult u geen schade lijden.

Hoe anders met een pincode. Daar ligt de bewijslast bij u. Ook als u tijdens de frauduleuze transactie met uw kaart kunt bewijzen dat u ergens was, is dat geen reden voor blijheid. U kunt uw pincode verloren hebben, of aan een ander hebben medegedeeld. De banken zullen zeggen dat u uw pincode heeft laten slingeren. U kunt nooit bewijzen dat dat niet het geval is. U krijgt uw geld dus niet terug. U kan worden gered door het feit dat de fraudeurs hun criminele acties een aantal keren uithalen en dan kan de bank niet meer volhouden dat het aan u heeft gelegen. In die gevallen zal de bank u alleen maar helpen als er meerdere fraudes van hetzelfde type ongeveer tegelijkertijd hebben plaatsgevonden. Dat laatste zal de bank u trouwens nooit mededelen. Kortom het zal heel moeilijk zijn om bij individuele fraude met uw pincode een vergoeding van uw bank te krijgen. Alleen met flinke publicitiet (Consumentenbond, Tros Radar, en  Vara Kassa) zal het lukken.

Om bovenstaande redenen gebruik ik voornamelijk American Express. Leveranciers haten die kaart, omdat ze een groot percentage moeten afdragen aan de maatschappij. Dat lijkt mij hun probleem. Ik zet gewoon mijn handtekening.

Print Friendly
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

3 reacties op “Pincodes zijn er voor de banken”

  1. Jim P. schreef:

    Problemen met al die PIN-codes?
    Talloze trucjes om ’t te onthouden werken niet, zijn lastig of vooral: gevaarlijk!

    Wat een verademing om deze geniale oplossing te zien:
    (in simpel Engels, een kind kan ’t lezen!)

    http://tinyurl.com/ylecaht

  2. Suzanne schreef:

    Ehm.. er bestaat ook nog zoiets als je pinpas blokkeren. Ik heb niet zoveel passen en ervaringen als jij, maar ik kan mijn Creditcard van de Rabobank altijd blokkeren als ik een speciaal nummer bel. Dit nummer hoef ik niet eerst op te zoeken want er stond in een brief die ik bij mijn pinpas kreeg dat ik dit nummer direct in mijn mobiel moest opslaan. En dat doe ik dan ook echt en die staat er nog steeds in. Misschien is dat iets voor jou? Fijn dat een meisje van 13 je kon helpen.

    • Doh schreef:

      Een meisje van 13 met een creditcard.

      Heb je het verhaal wel gelezen? Het gaat om veiligheid voor en aansprakelijkheid na een misdrijf. Niet over maatregelen daarna. Blokkeren is leuk maar inmiddels ben je dan te laat.

Schrijf een reactie

*