Banken proberen voortdurend u zover te krijgen om de frequentie van uw papieren bankafschriften naar beneden te brengen. Het liefst tot één keer per maand. Ik heb enig verstand van de kwaliteit van software – en mede daardoor – wil ik de afschriften één keer per week ontvangen. Tot grote ergernis van de (Rabo)bank die regelmatig, zonder overleg met mij, de frequentie weer terugbrengt tot een maand. Hoewel ik de extra kosten zonder morren accepteer. Uiteindelijk wil de bank dat u alles per internet doet en u helemaal geen papieren afschriften meer thuiskrijgt. Waarom deugt de houding van de bank niet?
Bewaartijd
Tegenwoordig is schijfruimte voor opslag zo goed als gratis. Extra hardware, zoals servers, kosten ook niets, in ieder geval niet in vergelijking met, bijvoorbeeld, baliepersoneel. Waarom doen de banken dan zo zuinig met hoe ver in het verleden je kan terugkijken in je rekeningafschriften. Hooguit een jaar of zo. Pas wanneer dat tien of vijftien jaar wordt, kan je overwegen om je papieren afschriften vaarwel te zeggen. Voor een aantal zaken, zoals rechtszaken of erfenissen, kan het heel belangrijk zijn om oude bankafschriften te kunnen achterhalen. Voor de belasting alleen al moet je vijf jaar kunnen terugkijken. Ook bij banken worden de beslissingen genomen door managers die geen verstand van ICT hebben.
Afdrukken
Man wat zeur je nou. Je kan toch gewoon een uitdraai maken van de bankafschriften. Ja dat kan, maar dat heeft veel beperkingen. Afgezien van het feit dat het discipline vereist. En dat je moet voorkomen dat je (gedeelten van) afschriften dubbel afdrukt. Want dat schept alleen maar verwarring (bij jezelf). Het handigst zou zijn dat je de afschriften thuis kan afdrukken zodat ze exact hetzelfde zijn als de papieren afschriften. En dat laatste kan om twee stompzinnige redenen niet. In de eerste plaats zijn de papieren afschriften wel van het A4 formaat, maar ze bevatten informatie tot vlakbij de randen. Veel dichter bij de randen dan de kleinste kantlijnen die de printers van de klanten thuis aankunnen. Dus moet je ze verkleinen en dat vereist veel werk en ook veel discipline. De tweede stompzinnige reden is dat de programmeurs bij banken lui zijn. De overzichten die u op uw scherm te zien krijgt, zijn directe uitdraaien uit het gegevensbestand. Indelen in wekelijkse of twee-wekelijkse overzichten is niet mogelijk gemaakt.
Bij de Rabobank is het nog erger. Het adresboek mag maar een klein aantal adressen bevatten. Degene die dat bedacht heeft, moet vandaag nog ontslagen worden.